Arvoisat osallistujat,
Korkeakoulut ovat viime vuosina siirtyneet yhä enemmän avoimeen julkaisemiseen ja tutkimusdataan sekä kehittäneet erilaisia massiivisia avoimia verkkokursseja opiskelijoiden houkuttelemiseksi. Nämä muutokset ovat osittain Euroopan Unionin avoimen tieteen suositusten ansiota.
Creative Commons-lisensseistä tuli Suomessa julkishallinnon standardilisenssi jo vuonna 2014. Sittemmin myös Euroopan unioni on päätynyt Creative Commons lisensseihin.
Arvoisat kuulijat, oli hienoa kuulla, että avoimen tieteen syyspäivien järjestäjä Metropolia Ammattikorkeakoulu on ottanut tavoitteekseen avointen oppimateriaalien määrän merkittävän kasvattamisen.
Avoimuus oppimateriaalien ja muiden sisältöjen julkaisemisessa alkaa olla nykyään itsestäänselvyys ja siihen jopa velvoitetaan. Näin ei ole ollut aina.
Teknologiatuetun oppimisen ja opettamisen yliopistonlehtorina olen seurannut opetusalan tekijänoikeuskeskustelua tarkasti vuosikaudet sekä tehnyt itse erilaisia kokeiluja lukuisten oppimisympäristöjen ja muiden alustojen kanssa.
Koen tämän palkinnon suurena kunnianosoituksena ruohonjuuritason toiminnalle, itseni kaltaisille pelle pelottimille, jotka kehittävät opetusta olosuhteista huolimatta kohti tulevaisuuden ideaaleja tavoitteita.
Useat käytettävissä olevat järjestelmät ja alustat eivät tue avointen oppimateriaalien ideaa, sillä ne ovat usein suljettuja tai vain rajatusti avattavissa laajemmalle yleisölle. Käyttäjän tulisi itse voida päättää, onko jokin oppimateriaali julkisesti saatavissa vai ei.
Opettajankouluttajana olen halunnut aina avata oppimateriaalini laajemman yhteisön käytettäväksi ja olen jakanut kurssiympäristöjäni sekä luentomateriaaleja erilaisissa opetusväen suosimissa yhteisöissä ja verkostoissa. Jo varhain olen käyttänyt Creative Commons lisensointia siellä missä mahdollista.
Yliopistojen kolmas tehtävä on opetusta- ja tutkimusta tukeva yhteiskunnallinen vuorovaikutus. Oman osaamisen jakaminen ja keskusteluun osallistuminen toteuttaa osaltaan tätä tehtävää.
Erilaisissa sosiaalisen median yhteisöissä ja verkostoissa on helppoa popularisoida omaa tieteellistä osaamista ja auttaa jo työelämään siirtyneiden ihmisten ammatillista kehittymistä.
Arvoisa yleisö, olen vuosien aikana ollut myös kehittämässä ja kokeilemassa avoimia oppimateriaaleja. Vuosia sitten yritimme laatia avointa matematiikan oppikirjaa yhdessä opettajaopiskelijoiden kanssa. Niistä ajoista on kuljettu pitkä matka globaalin wikirjaston ja kansallisten oppimateriaalien kirjaston kaltaisiin palveluihin. Wikikirjaston voima nähtiin keväällä 2020, jolloin kirjoitimme opetusalan digiverkostossa yhdessä ”etäopetuksen näytön paikka” oppaan. Se on edelleen wikikirjastossa luettavissa ja muokattavissa.
Omalta osaltani olen ottanut tavoitteekseni tehdä tulevaisuudessa materiaaleja kansalliseen oppimateriaalikirjastoon. Haastan myös teidät kaikki tekemään samoin!
Haluan kiittää tieteellisten seurain valtuuskuntaa ja erityisesti avoimen tieteen kansallista koordinaatioryhmää tästä palkinnosta! On todella suuri kunnia tulla huomioiduksi avoimen oppimisen teemapäivänä! Tämä on tällaisen kehitysorientoituneen yliopistolehtorin juhlapäivä jo pelkän teeman ansiosta, mutta vielä erityisemmin tämän huomionosoituksen johdosta.
Kiitos!