fbpx
Kategoriat
Kaupunginvaltuusto Poliitiikka Valtuustoaloitteet

Valtuustoaloite 8.10.2018: E-urheilun potentiaalin selvitystyön aloittaminen

“Suomalaiset voittivat joukkueensa kanssa Dota 2:n ykkösturnauksen ja lähes 10 miljoonaa euroa – ”Suoritus on verrattavissa mihin tahansa arvokisavoittoon”

“Assembly esitteli pelimaailman uusia trendejä: mobiiliturnaukset saavat jalansijaa e-urheilussa ja striimaaminenkin kasvaa kohisten”

Otsikot on poimittu 10.9.2018 YLE:n e-urheilun sivustolta ja ne kuvaavat hyvin tämänhetkistä e-urheilun nousua merkittäväksi talous- ja yhteiskuntavaikuttajaksi. Minkä roolin Oulu haluaa ottaa itselleen e-urheilun tulevaisuudessa? Mitä se Oululta edellyttää?

Oulussa aktiivit ovat jo reagoineet e-urheilun kasvuun muun muassa pelikampuksen perustamisella ja verkkopelitapahtuma Vectoraman järjestämisellä. Onpa kaupungissa oma e-urheiluseurakin Hercules Esports. Oulun Sivistys- ja kulttuuripalvelut on ollut aktiivinen erityisesti digitaalisen nuorisotyön kehittämisessä, mutta e-urheilun todellinen potentiaali on kaupungin organisaatiolta mielestämme vielä osittain tunnistamatta. Me aloitteen tekijät uskomme e-urheilun kehityksen luovan Oululle paitsi valtavan taloudellisen potentiaalin myös merkittävän haasteen sen kaikille palvelualueille.

Nopealla ja avarakatseisella reagoinnilla pystymme nousemaan e-urheilun alueella Euroopan kehityksen kärkeen. Oulussa on mahdollisuus yhdistää huippukoulutus-, teknologia- ja urheilutiedeosaaminen kasvavaan e-urheilu-alaan ja muodostaa kestäviä malleja myydä kumuloituvaa osaamista maailmalle sekä tuoda maailmaa sen avulla tänne.

Potentiaalia sekä koulutukseen että yritystoimintaan löytyy muun muassa seuraavilta alueilta:

  • Harjoittelu ja valmennus (henkinen, fyysinen)
  • Etäharjoittelu ja verkossa tapahtuva pelaamisen opiskelu
  • Suorituskyvyn testaaminen, mittaaminen ja analysointi
  • Laitteistot ja apuvälineet
  • Pelit, tapahtumat ja turnaukset
  • Tilaratkaisut ja -konseptit kilpa- ja massakäyttöön
  • Media ja journalismi
  • Viestintä, markkinointi ja pelaajabrändäys

E-urheilu on jo tätä päivää, mutta sen potentiaalin ja luonteen hahmottamiseksi esitämme Oulussa käynnistettäväksi pikaisesti e-urheilun toimijoita osallistavan selvitystyön, jossa

  1. Tuotetaan analyysi e-urheilun nykytilasta suhteutettuna oululaiseen pelialan osaamiseen.
  2.  Määritellään, mikä kunnan rooli e-urheilun mahdollistajana on ja millaisella organisaatiolla toimintaa tulisi tukea (hallintokunnat, Business Oulu, Innovaatioallianssi)
  3.  Analysoidaan millainen on Oulun potentiaali nousta yhdeksi Euroopan e-urheilu -keskuksista.
  4.  Määritellään alueen toimijoiden yhteinen tahtotila ja alkuvaiheen toimenpiteet alueen e-urheilun potentiaalin hyödyntämiseen.


Oulussa 8. lokakuuta 2018
Heikki Kontturi (Vihr.)
Jari Laru (Kok.)

Kirjoittanut Jari Laru

Jari Jukka Laru (s. 9. maaliskuuta 1975) on oululainen yliopistonlehtori ja kaupunginvaltuutettu. Laru on koulutukseltaan luokanopettaja, joka työskentelee Oulun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnassa teknologiatuetun oppimisen ja opetuksen yliopistonlehtorina. Laru toimii myös luennoitsijana ja kouluttajana yrityksensä (Larux tmi) kautta.

Laru asuu Jäälissä ja toimii alueen asukasyhdistyksen puheenjohtajana. Hänellä on kolme lasta, puoliso ja kissa. Hän harrastaa ruoanlaittoa, leipomista, kirjallisuutta ja 1970-luvulla rakennetun talon remontointia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Verified by MonsterInsights