Pyrin vastaamaan aina kaikkiin mahdollisiin vaalikoneisiin. Valitettavasti vaalikoneista harvat säilyttävät vastaukset vuosikausien päähän. YLEn laadukas vaalikone on juuri sellainen, sen vastaukset löytyvät vain YLEn kokoamasta Excelistä (ja minun osaltani tältä sivulta)
YLEn vaalikonevastaukset olen siis siirtänyt sivuilleni pysyvään talteen hyödyntäen heidän avoimena datana julkaisemaansa Excel-taulukkoa (valtakunnalliset kysymykset ja kuntakohtaiset kysymykset).
Verkosta vielä löytyvät kuntavaalien 2017 vaalikoneet
- Helsingin Sanomien vaalikone: https://www.vaalikone.fi/kunta2017/tulos/12-564/ehdokas/36
- Ilta-Sanomien vaalikone: https://www.vaalikone.fi/kunta2017/is/tulos/12-564/ehdokas/36
YLEn vaalikone 2017
Valitettavasti YLEn vaalikone on poistettu linjoilta jo hyvän aikaa sitten. Onneksi YLE on julkaissut ehdokkaiden vastaukset avoimena aineistona, joten sain poimittua sieltä omat kantani talteen.
Alla olevista vastauksista saa varsin hyvän kuvan siitä, millaisena ehdokkaana valtuustoon pyrin ja millaisena valtuutettuna olen siellä vaalikaudella 2017-2021 toiminut.
Kuntakohtaiset kysymykset ja väitteet vastauksineen
Hahmotan hyvin isot kunnalisen päätöksenteon kokonaisuudet . Ymmärrän puoluerajat ylittävän yhteistyön merkityksen politiikassa. Ilmaisen mielipiteeni selkeästi ja osaan käsitellä isoja aineistoja.
Virkamiesten ja kuntalaisten/politikoiden välille muodostunut vastakkainasettelu tulee purkaa. Kuntalaisia tulee kuunnella eikä vain kuulla kun heitä koskevia palveluita käsitellään (esim. homekoulujen sisäilmaryhmät). Tässä auttaa jo käynnistynyt uuden kuntalain mukainen avoimen hallinnon kehittäminen Peruspalveluiden (peruskoulu, lähiliikunta, katujen kunto) tulee olla kunnossa asuinalueesta riippumatta. Muutoin palveluita voidaan keskittää jotta peruspalvelut saadaan toteuttua tasokkasti
Terve, turvallinen ja nykyaikainen peruskoulu on jokaisen alueen peruspalvelu. Myös katujen ja kunnallistekniikan on oltava kunnossa.
Virkamiesten, kuntalaisten ja politikoiden välinen vastakkainasettelu on purettava. Avoin hallinto edistää yhteisen jyvän löytämistä.
Kaupunkirakennetta on edelleen tiivistettävä ja sitä on tehtävä myös kuusamontien suunnalla. Alueita on kehitettävä tasapainoisesti.
Jokseenkin eri mieltä.
Oulun kaupungin tulee tarjota kaikkien alueiden asukkaille peruskoulu lähipalveluna. Peruskouluja ei tulisi karsia alueilta joilta lapset joutuisivat sitten kyyditysten varaan.
Pääasia on kuitenkin terveellinen ja pedagogisesti toimiva kouluympäristä jossa on riittävä määrä henkilökuntaa. Jos tämän tavoitteen saavuttamiseksi peruskouluverkostoa tulee supistaa olen siihen valmis siten, että jokaiselle alueelle jää vähintään 1-6lk peruskoulu. Koulujen kehittämisen painopisteessä tulisi olla aina opetuksen sisältö, eivät seinät.
Toisen asteen kuvio on monimutkaisempi, sillä lukioverkko tulee kytkeytymään OAMKin muuttoon linnamaalle pois OSEKKin omistamista tiloista. OSEKK ei pysty purkamaan tai myymään tiloja koska ne on rakennettu valtionosuuksilla. Uskon että OAMK:n muuton aloittama dominopeli tulee aiheuttamaan lukioiden keskittämisen keskusta-kaukovainio alueelle.
Jokseenkin eri mieltä
Hankala sanoa koska uudistus on vielä keskeneräinen jopa suunnitelmien osalta. Tämä asia ei liity kaupungin toimialaan maakunta-uudistuksen jälkeen.
Jokseenkin eri mieltä
jos kaupunkiin halutaan joten kuten toimiva joukkoiikenne niin kapasiteettia on lisättävä. Joukkoliikenteen palvelutason nostaminen on kuitenkin pois muusta palvelutarjonnasta ellei liikenne lisäänny siten että se toimii markkinaehtoisesti.
Jokseenkin eri mieltä
Jos keskusta-Linnanmaa välin täydennysrakentaminen kaavoituksiineen etenee ja toteutuu niin ehkä tulevina vuosina tämä voisi olla mahdollinen. Myös tuleva Linnanmaan OY-Oamk korkeakoulukampus voi lisätä tarvetta nopealle raitiotieyhteydelle. Pidän tätä kuitenkin varsin epätodennäköisena hankkeena.
Jokseenkin eri mieltä
Kysymys on huonosti laadittu, mutta jos sillä tarkoitetaan yleisesti ottaen yritystoimintaa niin sitä täytyy tukea ja palvella kaikkialla. Sen sijaan liike-elämän palveluiden paras sijainti on siellä missä on asiakkaita: kaupungin keskustassa, yliopistokampuksella jne. En ole keskittämisen kannattaja
Valtakunnalliset väittämät vastauksineen
Täysin samaa mieltä
Peruskoulu ei valmista mihinkään ammattiin tai tarjoa muuta jatko-opintokelpoisuutta kuin toisen asteen opintokelpoisuuden. Nuori ei saa jäädä laakereilleen lepäämään vaan osaamista on kehitettävä kunnes hän pääsee työmarkkinoille. Nuorisotakuun toteutus on kuitenkin epäonnistunut toisella asteella, sillä useissa oppilaitokssissa on jouduttu luopumaan pääsykokeista nuorisotakuun vuoksi. Oppilaitoksia ei voi velvoittaa ottamaan alalle sopimattomia opiskelijoita. Ongelmista huolimatta en näe tässä asiassa vaihtoehtoja, peruskoulu kun ei johda sellaiseen osaamiseen jonka avulla nykyaikana voisi työllistyä.
Jokseenkin eri mieltä
Kaikille tarjottava ilmainen varhaiskasvatus on sinänsä hyvä juttu. Jos ilmaisuus toteutetaan ilman erityisiä lisäpanostuksia se johtaa lapsiryhmien kasvuun, erityistä tukea tarvitsevien lasten tuen heikkenemiseen ja varhaiskasvatuksen muuttumiseen vielä nykyistäkin enemmän lasten hoidon suuntaan. Jos kaikille tarjotaan ilmainen varhaiskasvatus sille täytyy osoittaa rahat. Kuntien muuttuessa maakuntauudistuksen yhteydessä teknisen toimen ja sivistystoimen muodostamiksi organisaatioiksi budjetin liikkumavara on siksi pieni että jos toteutuksen tasoa ei haluta heikentää jouduttaisiin turvautumaan veronkorotuksiin. Tässä ideassa on paljon haasteita ja ongelmia vaikka ideologisesti idea hieno onkin.
Jokseenkin eri mieltä
Jokseenkin samaa mieltä
Väittämä oli “Kunnan tulee tukea kulttuuria antamalla tilojaan ilmaiseksi yhdistysten käyttöön.” No, Oulun kaupungissa on pyritty vuosikausia siihen, että yhdistykset saisivat käyttöönsä kaupungin koulujen tiloja ilmaiseksi toimintaansa. Nyt tavoitteena on tehdä kaupungin kouluihin/monitoimitaloihin kuntalaisten olohuoneita joissa yhdistykset ja muut toimijat voisivat ilmaiseksi tavata kuntalaisia ja toteuttaa toimintaansa.
Tätä asiaa olen ollut itse valmistelemassa ja ajamassa kaupungin lähidemokratiatoimikunnan puheenjohtajana.
JOS kysymyksellä haetaan kulttuurialan yhdistysten mahdollisuutta käyttää ilmaiseksi kaupungin tiloja toimintaansa, tällainen toiminta voisi tulla kyseeseen esim. NUKUlla. Sen sijaan kaupunginteatteri ja muut vastaavat instituutiot erikoisvarusteluineen eivät sovellu suoraan ilmaiseen käyttöön. Joku voi ihmetell’ miten olen valmis antamaan tiloja ilmaiseksi yhdistyksille käyttön? No, syy on aika selkeä: kaupunki jokatapauksessa avustaa yhdistyksiä erilaisila toiminta-avustuksilla, olisiko sitten järkeä pyytää yleishyödyllisisltä yhdistyksiltä tilavuokraa jolla perittäisiin maksettu avustus takaisin? parempi olisi vaikka pienentää avustusta jos tästä asiasta tulee säästöä.
Jokseenkin sama mieltä
Oppiminen voi häiriintyä pienessäkin ryhmässä jos luokassa on erityistä tukea vaativa oppilas joka ei saa tarvitsemaansa tukea kolmiportaisen tuen asteikolla tai joka odottaa pääsyä monipuolisemman erityisopetuksen piiriin. Tällaisia oppilaita on kaupungissamme paljon eikä se ole opetusryhmän koosta kiinni.
Opetusryhmän koko kyllä voi lisätä levottomuutta vaikka luokassa ei olisikaan erityisen haastavia erityisen tuen oppilaita. Iso luokka ei kuitenkaan automaattisesti aiheuta käytöshäiriöitä, sillä suurenkin ryhmän kanssa voi taitava opettaja selvitä kunhan hän käyttää sellaiselle ryhmälle soveltuvia pedagogisia menetelmiä ja hänellä on käytössään riittävästii koulunkäynnin ohjaajia tai parhaassa tapauksessa toista vastaavaa ryhmää opettava samanaikaisopettaja.
Jokseenkin eri mieltä
Kotihoitoa tulee kehittää siten, että vanhuksia ei tarvitse makuuttaa palvelukodeissa. Tämä ei ole kaupungin toimialaa SOTE/Maakunta-uudistuksen jälkeen.
Jokseenkin eri mieltä
Nykyisten kuntatyöntekijöiden työpaikat on turvattava niiltä osin kuin työtehtävät säilyvät tulevassa maakunnassa. Ei muillakaan aloilla ole mitään yleistä työtehtävien suojaa.
Täysin samaa mieltä
Kyllä. Näinhän se on. Tämä asia ei liity tulevan kunnan toimialaan. Siirtyy maakunnan hoidettavaksi.
Jokseenkin samaa mieltä
Tästähän on esimerkkejä. Toki yksityistäminen ei ole mikään automaattinen laadun ja edullisuuden tae. Tämä asia ei liity kaupungin toimialaan maakunta-uudistuksen jälkeen.
Jokseenkin samaa mieltä
Jokseenkin samaa mieltä
Heh, testataanko tässä ehdokkaan kykyä seurata ajankohtaista poliittista keskustelua? On yleisessä tiedossa että melkoinen osa nykyisen kaupungin budjetista/verokertymästä siirtyy maakunnalle SOTE-uudistuksen myötä. Kaupungilla tulisi kuitenkin olla itsemääräämisoikeus veroprosenttinsa suhteen eli pakottavissa tilanteissa pitäisi pystyä päättämään itsenäisesti veroprosentin mahdollisesta korottamisesta. Sellaistakin esitystä on välillä ollut että verotuksesta ei saisi enää päättää itsenäisesti. Eli tämä oli vissiin kysymys jolla testattiin yhteiskunnallisen keskustelun seuraamista? Eiks jeh?
Jokseenkin eri mieltä
Vapaa valitusoikeus on yksi kansalaisyhteiskunna peruspilari. On syytä asettaa vaakakuppiin tavallisen kuntalaisen mahdollisuudet vaikuttaa esim kaavoitukseen ja maankäytön JA suuren rakennuttajan halu edetä mahdollisimman nopeasti. Asukasyhdistysaktivistina ja lähidemokratiatoimikunnan puheenjohtajana haluan olla kuntalaisen, en grynderin, puolella.
Täysin eri mieltä
Oulun kaupungin hajanainen yhdyskuntarakenne ja heikosti toimiva joukkoliikenne ohjaavat kaupunkilaisia henkilöautojen käyttäjiksi. Kivisydän oli tervetullut lisä autoilevan kaupunkilaisen palveluihin. Kaavoitusratkaisuissa ei todellakaan suosita autoilijoita mitenkään erityisesti. Siinä missä kivisydän on mahdollistanut maanalaisen pysäköinnin on keskustassa vaikeutettu jatkuvasti autoilijoiden maanpäällistä pysäköintä. Erilaiset liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta lisäävät kaavaratkaisut, esim. pohjantien remontti ovat omiaan lisäämään kaikkien liikennemuotojen turvallisuutta koska ne lisäävät liikenteen sujuvuutta ja vähentävät ruuhkia.
Jokseenkin samaa mieltä
q140