Jo ennen kuin muutimme Jääliin hämmästelin alueen uskomattoman surkeata katuvalaistusta.Tuntui että taskulampustakin lähtee syksyn pimeillä enemmän valoa kuin tienposkeen harvakseltaan istutetuista katulampuista. Kokemusta on karttunut jo useamman vuoden ajalta, sillä ennen “jääliläistymistä” olen ottanut alueen pimeyteen tuntumaa ulkoiluttamalla täälläpäin anoppini nykyisin jo edesmennyttä koiraa. Koiran kanssa pimeydessä oli sinänsä turvallista kulkea, koska koirahan luottaa hajuaistiinsa enemmän kuin näköönsä. Me ihmiset vain emme pelkällä hajuaistilla pysty navigoimaan ja pimeässä emme tunnetusti kovinkaan hyvin näe.
Ns. vanhan jäälin alueella pylväitä on niin harvakseltaan että ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Esimerkiksi meidän talomme tienoo on kuin Raahen merimuseossa pullotettuna lymyävä “epyktin pimiä”. Toisaalta “ison tien varressa” eli laivakankaantiellä osa pylväistä on juntattu niin kauas tiestä ettei niistä ole valaisemaan itse maantietä. Pikemmin niitä voisi pitää eräänlaisina puistovalaisimina 😉
No, joku tietysti kysyy että eikös autossasi tai pyörässäsi ole valot. Älä ruikuta.
Kyllähän tietysti asia on näinkin, mutta kaava-alueella valot lisäävät viihtyisyyttä ja turvallisuutta merkittävästi. Jäälissä niiden rooli on erityisen keskeinen, koska pyörätiet jostakin käsittämättömästä syystä saattavat vaihdella tien laidasta toiselle useammankin kerran muutaman sadan metrin matkalla. Pimeässä saattaa jäädä helposti pieni tai isompikin kulkija huomaamatta.
Toisaalta pitää olla kuitenkin tytyyväinen että on edes jonkinlaista valaistusta, sillä oikotieni jäälinojan vartta kohti kuusamontietä on pitkältä matkaa täysin valaisematon. Havaintojeni perusteella tätä soratietä pitkin tulee arkiaamuisin vastaan melkoinen joukko koululaisia Välikylästä Jääliin opinsanaa kuulemaan (oikaisevat kuten minäkin). Onkohan kunnalla aikomusta valaista tätä pätkää? Sen tiedän, että Kiiminki yhdessä Oulun Energian kanssa on uusimassa jo olemassaolevia Jäälin katuvaloja. Siitä hatunnosto ja korkealle. Ehkä sitä kohta uskaltaa jo pimeässä liikkua ilman kaukovaloja (autolla) tai ilman heijastinliivejä heijastimella ja taskulampulla höystettynä (pyörällä/jalan).
MUUTEN: Olen nähnyt jo vuosia sitten järkevän tavan säästää katuvalaistuksessa. Taisipas olla Pattijoella, jossa yöllä joka kolmas valaisin sammutettiin. Valaisinjärjestelmän investointikulut ovat pikkaisen suuremmat kalliimman kaapeloinnin muodossa, mutta käyttökustannuksissa saadaan pikkuisen säästöä. Mielestäni nykyinen harvalla pylväsvälillä toteutettu verkko on kelvoton ihmisten aktiiviaikaan, mutta yöaikaan olisi sama vaikka osa pylväistä olisi pimeänäkin. Lienekkös Oulun Energia tällaista näkökulmaa ottanut huomioon valaisinjärjestelmän remontissa?
Kategoriat